سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نمازخواندن آقا داماد در پیاده‌رو

به نقل از فارس، بر اساس روایات اسلامی هر قدر که نماز اول وقت به تأخیر بیفتد، از فضیلت آن کاسته می‌شود. اما این تأکید بر ادای فریضه نماز در اول وقت به چه دلیل است؟

امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: «الصلوةُ تستحبُّ فی اَوَّلِ الأَوقاتِ»، خواندن نماز در اول وقت و در اولین فرصت، کاری مستحب و پاداش افزاست (بحارالانوار، جلد 80، صفحه 13). همچنین از آن حضرت نقل شده که نماز اول وقت، «خشنودی کردگار» را به همراه دارد.

برآورده شدن خواسته‌ها از دیگر اثرات و برکات خواندن نماز اول وقت است، چنانچه حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسکری(ع) روایت می‌کند که فرمود: «خداوند متعال با حضرت موسی تکلم کرد، حضرت موسی فرمود: خدای من! کسی که نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود: حاجت و درخواستش را به او عطا می‌کنم و بهشتم را برایش مباح می‌گردانم.» (بحارالانوار، جلد82، صفحه 204)

پیامبر اعظم(ص) در حدیثی برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی را به اقامه‌کنندگان نماز اول وقت نوید می‌دهند و می‌فرمایند: «بنده‌ای نیست که به وقت‌های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می‌کنم: برطرف شدن گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش.»

(سفینة البحار،جلد 2، صفحه 42)

درست است که اگر نمازگزار، نماز خود را در آخر وقت هم بخواند انجام وظیفه کرده است، اما از آنجا که کار، مربوط به پروردگار و بر کارهای دیگر مقدم است، چنانچه آن را بدون عذر به عقب بیندازد، مسئول است و باید پاسخگو باشد.

در ادامه، تصویری از به جا آوردن فریضه نماز در اول وقت مشاهده می‌شود که جالب توجه و در خور تحسین است:

 

برای این تازه‌داماد اُردنی که در آغاز زندگی مشترک خود قرار دارد، آرزوی خوشبختی می‌کنیم.




تاریخ : پنج شنبه 91/8/11 | 5:12 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

پرواز نخستین تاکسی هوایی کشور

 فرود دو فروند هلیکوپتر در فرودگاه محلی ارس نخستین پرواز ایرتاکسی کشور صورت گرفت.

به گزارش فارس، به مناسبت عید غدیر نخستین پرواز ایرتاکسی کشور با حضور مدیر کل تعاون ناجا در منطقه آزاد ارس به زمین نشست و تاکسی هوایی برای تردد سرمایه گذاران و گردشگران راه اندازی شد.

بر این اساس باند تازه تاسیس منطقه آزد ارس در جوار دشت گلفرج میزبان دو فروند هلیکوپتر مجهز و نو بود که در زمان 40 دقیقه هیئت متشکل از مسئولان کشوری و استانی و منطقه‌ای را از تبریز به منطقه آزاد ارس منتقل کرد.

ایرتاکسی گام اول برای توسعه ارتباط هوایی ارس

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس بر لزوم راه‌اندازی نیازهای ارتباطی سریع در این منطقه تاکید کرد.

صادق نجفی در نشست با مدیر کل تعاون ناجا و مدیران و روسای سازمان های استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از ارکان مهم توسعه ارتباط سریع بوده که همواره مورد تاکید سرمایه گذاران است.

وی تصریح کرد: در گام نخست نخستینت پرواز ایر تاکسی کشور امروز در منطقه آزاد ارس اتفاق افتاد که رویداد مهمی برای توسعه این منطقه می باشد.

نجفی افزود: احداث فرودگاه محلی در برنامه سازمان منطقه آزاد ارس است که بزودی مراحل راه اندازی آن آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سالجاری بیش از 88 میلیون دلار کالا از گمرک منطقه آزاد ارس به کشورهای هدف صادرات شده است گفت: مسیرهای ارتباطی سریع از جمله جاده مرند جلفا که با اتمام آن ارتباط با تبریز بصورت محسوسی کاهش می یابد از نیازهای ضروری برای تسریع در سرمایه گذاری و توسعه تولید در منطقه آزاد ارس است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: هم اکنون دغدغه ما برای سرعت دادن به روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در ارس اتمام هرچه سریع‌تر اتوبان مرند- جلفا، اصلاح و کاهش شیب راه آهن تبریز - جلفا و کاهش زمان تردد به یک و نیم ساعت و احداث فرودگاه محلی ارس برای فرود هواپیماهای با 100 سرنشین است  که در صورت تحقق این پروژه‌ها تحول عظیمی در این منطقه روی می‌دهد.

نجفی با بیان اینکه در مدت هفت ماه نخست سال‌جاری 173 شرکت در حوزه‌های تجاری، تولیدی، بازرگانی و خدماتی در منطقه آزاد ارس ثبت شده است، گفت: مزیت‌های قانونی و منطقه‌ای ارس موجب شده تا در کمتر از دو سال فعالیت رسمی بیش از 70 واحد تولیدی تولیدات خود را به کشورهای حوزه cis  و کشورهای آفریقایی و اروپایی و آسیایی صادر کرده و بیشترین میزان ارزش افزوده را در بین مناطق آزاد کشور به خود اختصاص دهد.

وی افزود: این منطقه یکی از غنی‌ترین مناطق کشور در زمینه‌های گردشگری،تارخی و تمدنی و فرهنگی، تجاری و بازرگانی و کشاورزی است روند روبه رشد خوبی دارد، بنابراین با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در تحقق سریعتر اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیازمند مساعدت بیش از پیش مسولان کشوری و بخش خصوصی هستیم.

وی خطاب به مدیر کل بنیاد تعاون ناجا در رابطه با نیازهای منطقه آزاد ارس با توجه به زمینه فعالیت تعاون ناجا گفت: دشت وسیع گلفرج زمینه ایجاد سردخانه، واحدهای فرآوری میوه و خشکبار و پایانه واردات و صادرات میوه و خشکبار را در این منطقه ایجاد کرده است که متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

نجفی گفت: این منطقه یکی از بهترین مناطق برای گسترش تولید محصولات کشاوری با اکنولوژی های مدرن است و در این زمینه برای تولید محصولات گلخانه ای یکصد هکتار زمین با خاک مرغوب در این خصوص راه اندازی کرده ایم که آماده واگذاری می باشد و بنیاد تعاون نیز می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

وی آب رودخانه ارس را مزیتی بزرگ برای توسعه کشاورزی و اشتغالزایی دانست و تصریح کرد: ارس دومین رودخانه پرآب کشور بعد از کارون است و توسعه کشاورزی شمال غرب کشور در سایه بهره‌مندی از این نعمت الهی است.


توسعه سریع ارس مسرت بخش است

قنبرپور مدیر عامل بنیاد تعاون ناجا نیز در این مراسم گفت: با وضعیت کنونی اقتصاد جهان توسعه این منطقه خوب بوده و اقدامات اساسی در آن در حال انجام است.

وی نخستین پرواز ایرتاکسی از تبریز به منطقه آزاد ارس را تبریک گفت و افزود: این اقدام توسط شرکت هلیکوپتری ایران که وابسته به بنیاد تعاون ناجا می باشد صورت گرفت.

قنبرپور در ادامه با اشاره به زمینه‌های فعالیت بنیاد تعاون ناجا گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری ما در حوزه معدن بوده و آماده همکاری در این زمینه هستیم.

انتقال آب از ارس لازمه حل مشکلات کشاورزی و آب شرب مرند و جلفا

محمد حسن‌نژاد ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی نخستین ایرتاکسی کشور در ارس گفت: علاوه بر نیاز اساسی به راه‌های مواصلاتی امن و سریع، تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان‌های مرند و جلفا با انتقال آب رودخانه ارس از نیازهای اساسی این منطقه است.

وی گفت: مجوزهای قانونی این امر از وزیر مربوطه اخذ شده و برای اجرای این طرح بزرگ ملی به یک شرکت و یا بنگاه اقتصادی قدرتمند نیاز داریم و امیدواریم بنیاد تعاون ناجا در این امر مشارکت نماید.

محمد حسن‌نژاد افزود: این طرح با سه سال بازگشت سرمایه در صورت اجرا تحول بزرگی در حوزه کشاورزی شمال‌غرب کشور ایجاد می‌کند.

وی منطقه آزاد ارس را ظرفیت خوب استان دانست و ابراز داشت: ارس بازده مناسب برای رشد سرمایه‌گذاری را دارد.

نجفی به مشکل آب شرب شهرستان مرند اشاره کرد و گفت: سنگینی آب شرب شهرستان مرند در برخی از ایام به بالاتر از یکهزار می رسد در حالیکه بیشتر از سیصد فاجعه بار است.

وی گفت: با اجرای این طرح آب شرب 8 شهر و 81 روستای استان تامین خواهد شد.




تاریخ : یکشنبه 91/8/7 | 3:59 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

قلبتان را با این میوه بیمه کنید

عموم مردم سیب را به عنوان میوه تندرستی می‌شناسند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌هد، هندوانه هم نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند.

دانشمندان دانشگاه کنتاکی و «پوردو» دریافته‌اند موش‌هایی که در برنامه غذایی‌شان آب هندوانه گنجانده شده بود، در مقایسه با سایر موش‌ها از سلامت بیشتری برخوردار بودند.

این پژوهشگران بر این باورند که ماده‌ای به نام سیترولین که در هندوانه یافت می‌شود، باعث پایین آمدن کلسترول خون، وزن و نیز کاهش پلاک‌های سرخرگی موش شده است.

 این پژوهش هم جهت با یافته‌های پژوهش‌های قبلی است که نشان می‌دهد، کاهش تصلب رگ‌ها به دلیل مصرف هندوانه است.

در این مطالعه موش‌ها به دو گروه تقسیم شدند و به هر دو گروه، غذاهایی با چربی اشباع و کلسترول بالا داده شد. یکی از این گروه‌ها از آبی که در آن دو درصد آب هندوانه موجود بود، می‌نوشیدند و گروه دیگر از همان مقدار آب به همراه محلولی که مشابه هیدروکربنی آب هندوانه بود، استفاده می‌کردند.

نتیجه نشان داد، کلسترول LDL یا همان کلسترول بد موش‌هایی که آب هندوانه مصرف کرده بودند، 50 درصد و پلاک‌های موجود در سرخرگ آنها نیز 50 درصد کاهش یافته بود.

وزن این گروه از موش‌ها نیز کاهشی 30 درصدی داشت. در ضمن، میزان سیترولین موجود در خون آنها بالا رفته بود.

با این که تاثیر مثبت سیترولین موجود در هندوانه بر بدن مشخص است، اما هنوز سازوکار بروز این تغییرات مشخص نشده است.

متاسفانه هر ساله حدود 20 درصد از کل محصول هندوانه جهان دور ریخته می‌شود و شاید اصلی‌ترین دلیل آن استقبال نکردن مشتریان از این محصول جالیزی ‌باشد.


همچنین در فصل تابستان که قیمت هندوانه در بازار کاهش می‌یابد، برخی صیفی‌کاران، تمایلی به برداشت همه محصول خود ندارند و به این ترتیب، بخش عمده‌ای از محصولشان تلف می‌شود. با روشن‌تر شدن سودمندی هندوانه در آینده با ایجاد صنایع تبدیلی، شاید بتوان از مزایای آن بهره بیشتری برد.




تاریخ : یکشنبه 91/8/7 | 3:52 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

رابطه شغلی پدر

با نوع تولد فرزند

تحقیقات جدید در طب محیط و حرفه ای، نشان می دهد که شغل مردان با نقص های کودکانشان در هنگام تولد، ارتباط مستقیمی دارد.
حرفه ای که پدران، 3 ماه قبل از بارداری به آن مشغول هستند، تاثیر مستقیمی بر نوزادان دارد. پژوهشگران در این مورد با 10 هزار مادری که نوزادشان دارای نقص عضو بوده و 4 هزار مادری که نوزادان سالمی داشتند، مصاحبه کردند و به این نتیجه رسیدند که؛ آن دسته از پدرانی که در حرفه های مرتبط با مواد شیمیایی فعالیت داشته اند، فرزندانشان دچار نقایص خاصی هنگام تولد بوده اند.
دکتر تانیا دسروزیرز، اپیدومیولوژیست در کاریلونای شمالی، بر روی تاریخ تولد و پیشگیری از نقص عضو در نوزادان تحقیق می کند، وی می گوید: « ما همواره برای باردار شدن به مادران توصیه می کنیم، اما نقش پدران در تولد یک نوزاد سالم، بسیار پراهمیت است.»
نتایج تحقیقات محققان هنوز قطعی نشده است، اما برای پیشگیری از تولد کودکان دچار نقص، به پدران پیشنهاد شده تا از اشتغال به حرفه های زیر در دورانی که به فرزند دار شدن فکر می کنند، خودداری کنند.
اگر شغلی دارید که تمام روز نشسته هستید
محققان دریافته اند؛ آن دسته از مردانی که به دلیل شغل خود، مدت زیادی از روز را به صورت نشسته هستند،  این مساله منجر به نقص نوزادشان در هنگام تولد می شود. بنابراین اگر شما در دفتر کارتان، زمان زیادی را به صورت نشسته می گذرانید، بهتر است روند جدیدی را آغاز کنید، این برای نسل آینده شما بهتر است. همچنین طبق آمار ارائه شده، افرادی که بیش از نیمی از روز را نشسته اند، امکان مرگ و میر آن ها در هر سه سال، 40 درصد افزایش می یابد.
اگر شغلی دارید که زمان زیادی را در فضای باز می گذرانید
شغل پدرانی که در فضای باز زیاد کار می کنند، مانند افرادی که باغبان و یا سمپاش هستند، منجر به نقص عضو سیستم گوارشی نوزادشان می شود. دکتر اشتاینمن، مهندس عمران و محیط زیست می گوید: «سم ها و یا آفت کش ها می تواند از طریق سیستم تنفسی مردان جذب شده و به توان جنسی آن ها آسیب برساند، همچنین قرار دادن لباس کار شما در ماشین، هنگام بازگشت از محل کارتان، سموم جذب شده در الیاف لباس کار شما را وارد تنفستان خواهد کرد.» دانشمندان برای جلوگیری از این آسیب، حمام ضد مواد شیمیایی را پیشنهاد داده اند، که هنوز در محیط های کاری چندان رایج و امکان پذیر نیست.
اگر شغلی هنری دارید
بنا بر مطالعات صورت گرفته، نوزادان مردان عکاس و هنرمند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به نقص های دهان، چشم، گوش، روده و قلب می باشند. به گفته ی محققین، تنفس در فضایی که حلال های آلی مورد استفاده در رنگ ها مخصوصا رنگ روغن به کار رفته است، بیش از حد به سلامت جنسی انها آسیب می زند. دکتر نیل لانگرمن، مدیر انجمن شیمی بخش بهداشت و ایمنی مواد شیمیایی آمریکا می گوید: یک مرد هنرمند که با رنگ سرو کار دارد، برای جلوگیری از آسیب ها باید به طور مکرر، هر 10 دقیقه در فضایی باز با تهویه ی مناسب قرار گیرد.




تاریخ : یکشنبه 91/8/7 | 3:47 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

حشرات در زمستان کجا می‌روند؟

حشرات برای اینکه بتوانند در شرایط مختلف از جمله تغییرات فصل زنده بمانند در طی میلیون ها سال تغییراتی حاصل کرده اندو نتیجه آن اشکال مختلف در طی چرخه زندگی انسان است.علیرضا نادری کارشناس حشرات (پروانه ها) پاسخ این سوال که حشرات چگونه زمستان را سپری می کنند؟ را با توضیح در مورد چرخه زندگی آنها می دهد: غالب حشرات تخم گذار هستند نوزاد حشره پس از خروج از تخم شروع به تغذیه از گیاهان یا سایر موجودات زنده می کنند.

چرخه زندگی حشرات در دو حالت دگردیسی تدریجی و کامل انجام می گیرد یعنی وجود مراحل تخم، لارو یا نوزاد، شفیره و حشره کامل به آنها اجازه می دهد در شرایط مختلف آب و هوایی خود را تطبیق دهند.

وی افزود: تقریبا 99درصد پروانه ها در مناطق معتدله برای غلبه بر سرما زمستان را به صورت شفیره می گذرانند به این معنا که پروانه ماده در تابستان تخم های خود را گذاشته و لاروها پس از خروج و تغذیه، شفیره شده و پاییز و زمستان را به همین صورت می گذرانند. پروانه ماده اندکی پس از تخم گذاری می میرد و نسل بعدی زمستان را به صورت شفیره سپری و در بهار با گرم شدن هوا پروانه ها از شفیره خارج می شوندو به پروانه در می آیند.

وی با بیان اینکه شفیره های زمستان گذران، معمولا در زیر خاک، تنه درختان و یا زیر بوته های مختلف در پناه هستند، تصریح کرد: اگر در پایان زمستان پس از ذوب تدریجی برفها در منطقه ای جنگلی یا کوهستانی قطعه سنگ یا چوبی را برگردانیم، می توانیم زیرآن شاهد تجمع این حشرات باشیم که رفته رفته آماده فعالیت می شوند.

این کارشناس محیط زیست (حشرات) اظهار داشت: گاهی نیز به داخل خانه های ما پناه می آورند در گوشه و کنار منزل، داخل حیاط، زیرزمین، انباری، حتی اتاقهایمان می توانیم انواعی از حشرات را بیابیم که از سرمای خارج به داخل پناه آورده اند.

نادری خاطرنشان کرد: درهر حال حشرات برای زنده ماندن مکانیزمهایی دارند که با شرایط طبیعی زندگی اشان تطبیق کامل پیدا کرده و این اجازه می دهد نسل خود را حفظ کنند.




تاریخ : شنبه 91/8/6 | 3:57 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()
<   <<   6   7   8      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز