سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بهترین دم‌کردنی‌ها برای رفع سرماخوردگی و سرفه

ابتلا به عفونت های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی که با نام عمومی سرماخوردگی شناخته می شود،‌ از شایع ترین بیماری هایی است.

سالی یکبار دست کم ، بیشتر افراد را در سراسر جهان مبتلا به سرماخوردگی می شوند و برای چند روز، فعالیت های روزمره مبتلایان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
 
معجون های جادویی فصل سرد
در مکتب طب ایرانی، محور اصلی علائم و پیگیری روند درمان براساس نوع ترشحات مجاری تنفسی فوقانی تعریف می شود. منشأ اصلی این ترشحات مغز است و آنچه از مسیر بینی و چشم خارج می شود، «زکام» نام می گیرد و ترشحاتی که به حلق و مجاری تنفسی تحتانی ریخته می شود، «نزله» نام دارد. نکته بسیار مهم و اساسی آن است که بر اساس این تفکر باید تدابیری به کار برد که در روزهای نخست سرماخوردگی که خلط رقیق است، آن را غلیظ نماییم و برعکس در روزهای نهایی یا هنگام بروز عوارضی چون سینوزیت چرکی و وجود اخلاط غلیظی که دفع آنها مشکل است، خلط را رقیق و آماده دفع کنیم.
از منظر این طب، با توجه به اینکه زکام و ترشحات بینی و چشم، یکی از راه های دفع مواد ناسالم از بدن افراد است، چنانچه کوتاه باشد و منجر به ایجاد عوارض دیگری در بدن نشود، نباید جلوی آن گرفته شود. البته در صورتی که فرد مبتلا به سرماخوردگی به علائمی هم چون تب و بدن درد شدید، چرک گلو و دیگر علائم عفونت باکتریال دچار شود، حتماً باید تحت درمان سریع پزشک قرار گیرد و به جز موارد ساده بیماری، از خود درمانی باید پرهیز کرد.
علائم بیماری در مراحل اولیه سرماخوردگی (نزله گرم) بیشتر شامل ترشحات رقیق و آبکی بینی و حلق، سوزش و خارش گلو و حلق، سرخی چشم ها، التهاب حلق و گرفتگی بینی و صدا است. چنانچه فرد مبتلا به سرماخوردگی از قوای جسمانی مناسبی برخوردار و آبریزش بینی و سرماخوردگی وی بدون علائم عفونت باکتریال باشد، بهتر است در طول مدت بیماری از سوپ و آش های ساده و گرم استفاده نماید و از مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها پرهیز کند. با این اوصاف، بهتر است غذای اصلی در سه روز نخست، تنها سوپ جو رقیق با حبوبات بسیار اندک و سبزیجات فراوان باشد و بهتر است معده سبک نگاه داشته شود. در این زمان خوردن غذاهای سنگین، منع شده است.
دم کرده گل گاو زبان به شرط ترش نبودن، به خصوص در شروع علائم سرماخوردگی، به همراه کمی لیمو عمانی و مقدار کمی عسل یک دمنوش مناسب است. در نزله گرم (ترشحات رقیق و آبکی از بینی در ابتدای سرماخوردگی)، ریختن روغن های با طبع سرد مانند روغن بنفشه و روغن کدو، در بینی نیز توصیه می شود. اگر میزان ترشحات و رقت آن زیاد بود، می توان سبوس گندم را در سرکه خیسانید و خشک شده را دود کرد و دود آن را استنشاق نمود. در صورت ریزش زیاد ترشحات به حلق، غرغره کردن آب انار یا آب عدس (آبی که عدس در آن پخته شده) یا پوست و تخم خشخاش یا ترکیبی از آنها مفید است. استحمام با آب ولرم در نزله گرم بسیار مفید است.
از ترکیبات مناسب برای نزله گرم (پودر زکام گرم)، عناب، سپستان و تاجریزی ( یک و نیم واحد)، به دانه (یک واحد) و گل بنفشه،‌ نیلوفر آبی، شاتره و برگ کاسنی (دو واحد) است که می توان آنها را مخلوط و نیمکوب کرد و روزانه دو تا سه نوبت پس از جوشاندن آن را میل نمود.

دم کردنی ها
دم کرده پونه کوهی و آویشن شیرازی در فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده، خاصیت ضد عفونی کنندگی داشته و برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید است. این دمنوش را می توان با مقداری عسل مخلوط نموده و روزانه چند نوبت میل نمود.

کدو حلوایی
برای سرماخوردگی های ساده در فصل سرد، کدو حلوایی یک درمان مناسب است که می تواند به صورت بخار پز به همراه کمی پودر نبات و دارچین مصرف شود. کدو حلوایی منبع مناسب ویتامین E، C و بتاکاروتن است که همه آنها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

زنجبیل
زنجبیل تازه از جمله گیاهان دارویی است که تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصول سرد دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین محرک ها برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می شود. این گیاه را می توان به عنوان مواد اولیه برای تهیه غذا در وعده های روزانه استفاده کرد و یا آن را به صورت دمنوش مصرف نمود.

شیرین بیان
مصرف ریشه گیاه شیرین بیان یکی از داروهای مناسب برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگی است. توصیه می شود مقدار اندکی از ریشه شیرین بیان با اندکی آب جوشانده، سپس آن را با کمی عسل مخلوط کرده و نوشید. (البته تعیین میزان مصرف شیرین بیان باید با نظر پزشک انجام شود، زیرا زیاده روی در مصرف گیاه شیرین بیان عوارضی جدی را به دنبال دارد)

جوشانده
از دیگر داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده گیاهان اسطوخودوس، پونه، نعناع و آویشن می باشد. برای تهیه جوشانده این گیاهان بهتر است میزان مساوی از هر گیاه را در ظرفی ریخته و دو لیوان آب به آن اضافه کنید. پس از جوشیدن آن را در چندین نوبت بنوشید.

آش
مصرف آش های ساده مثل اسپیدبا (اسفیدباج) برای بهبود حال افراد در این مرحله از سرماخوردگی می تواند مناسب باشد که به راحتی با استفاده از برنج،‌ جعفری و گشنیز، کمی تره و شنبلیله، بال و گردن مرغ، کمی روغن زیتون، مقدار کمی نمک، زردچوبه یا زعفران، زیره و در صورت تمایل مقداری کدو آماده می شود.

درمان سرفه
جهت کنترل سرفه های خشک، می توان یک قاشق غذاخوری به دانه را در یک لیوان آب خیساند تا حالت ژله ای پیدا کند و هر چند ساعت یکبار، یک قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. دانه های به را در دهان نگهدارید و لعاب آن را قورت دهید.
بهتر است در فصول سرد و به خصوص در موارد شک به بیماری سرماخوردگی از مصرف نوشیدنی های سرد اجتناب کرد.
نوشیدن یک تا دو لیوان دم کرده دارچین در طول روز سیستم دفاعی بدن را نسبت به ابتلا به سرماخوردگی و زکام مقاوم و ایمن می کند. در ضمن در نزله سرد (سرماخوردگی طول کشیده با ترشحات غلیظ و لزج، که به سختی از مجاری تنفسی جدا می شود و می تواند بیشتر به رنگ سفید و کمتر به رنگ های زرد و سبز و تیره باشد) نیز از بهترین دمنوش ها است.
در این مرحله از بیماری، طب ایرانی پیش از هر چیز برای رقیق کردن و دفع اخلاط غلیظ بدن دست به کار می شود. بدین منظور، از بیمار خواسته می شود که سر خود را بپوشاند و حتی آن را با کمک حوله ای که گرم شده، گرم نگاه دارد. استفاده از بخور ترکیبی از گیاهان دارویی شوید، بابونه، بومادران و آویشن و مرزنجوش برای درمان نزله سرد بسیار مفید و مناسب است.
همچنین نوشیدن یک فنجان از جوشانده صاف شده از این ترکیب، هر چند ساعت یکبار، نیز به بیماران مبتلا به نزله سرد توصیه می شود. در کنار این موارد استفاده از غذاهای سبک از قبیل حریره سبوس گندم (تهیه شده از آب، سبوس گندم، نشاسته، کتیرا، روغن بادام و شکر و همچنین مصرف مغز بادام، روغن بادام شیرین و کره گاو) نیز توصیه می شود. همین طور نوشیدن جوشانده ای که از گیاهانی چون زوفا، ریشه شیرین بیان و انجیر تهیه شده باشد، برای نرم کردن سینه مبتلایان به نزله سرد که خلط های غلیظ دارند، مفید است.



تاریخ : دوشنبه 91/12/7 | 8:36 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

خرخر کردن در خواب را نادیده نگیرید

براساس مطالعات پیشین بر روی بزرگسالان، 40 درصد از مردان و 24 درصد از زنان در هنگام خواب خرخر می‌کنند و این عارضه معمولا در افراد بالای‌ 40 سال‌ رخ‌ می‌دهد. اگر چه خرخر کردن در هنگام خواب اختلالی شایع است، اما این عادت در افراد چاق به مراتب بیشتر مشاهده می‌شود.

در مطالعه اخیر که در کشور مجارستان انجام شد، 1200 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد که خطر سکته قلبی در میان افرادی که در خواب خرخر می‌کنند، 34 درصد بیشتر از سایر افراد است.

همچنین مشخص شد که خطر سکته مغزی در این گروه از افراد، 67 درصد بیش از دیگران است، اما نکته جالب این بود که این خطر در کسانی که با صدای آهسته خرخر می‌کنند، افزایش نمی‌یابد.

این تحقیق همچنین نشان داد علی رغم این که خرخر در میان مردان شایع تر است اما پس از گذشتن از مرز 70 سالگی، عادت به خرخر کردن در مردان کاهش می‌یابد.


متخصصان توصیه می کنند برای درمان عارضه خرخر و پیشگیری از حمله قلبی حتما به پزشک مراجعه شود.

حمله‌ قلبی‌ عبارت است‌ از مرگ‌ سلول‌های‌ عضلانی‌ قلب‌ در اثر کاهش‌ یا توقف‌ جریان‌ خون‌ در سرخرگ‌های تغذیه کننده‌ قلب. درد شدید و احساس سنگینی و فشردگی در قفسه‌ سینه‌، انتشار درد از قفسه‌ سینه‌ به‌ بازوها، گردن، آرواره‌، بین‌ دو کتف‌ و گاهی بالای‌ شکم‌، تنگی‌ نفس و احساس خفگی، تهوع‌ و استفراغ‌، تعریق‌، ضعف و احساس نزدیک شدن به مرگ‌ از شایع‌ترین علایم حمله قلبی به شمار می روند.
 




تاریخ : دوشنبه 91/12/7 | 8:33 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

تولید آنتی‌بیوتیک از عرق بدن!

ماده شیمیایی موجود در عرق dermcidin‌ نام دارد که در عرق شور و کمی اسیدی فعال شده و قادر به سوراخ کردن غشای سلولی میکروب های مضر و از بین بردن آنها است.

دکتر «اولریخ زاخاری» از محققان دانشگاه ادینبورگ تأکید می کند: حدود یک هزار و 700 گونه آنتی بیوتیک طبیعی وجود دارند؛ در حال حاضر جزئیات بسیار دقیقی از نحوه عملکرد آنتی بیوتیک طبیعی عرق در اختیار داریم که می تواند به توسعه داروهای ضد ویروس و قویتر از نمونه های فعلی منجر شود.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، ماده شیمیایی dermcidin‌ موجود در غدد عرق هنگام ایجاد یک برش کوچک روی پوست، ایجاد خراش یا نیش پشه بسرعت منتشر شده و باعث از بین رفتن مهاجمان می شوند.

این مواد که به نام پپتیدهای ضد میکروبی (AMPs)‌ شناخته می شوند، اثربخشی طولانی تری به نسبت سایر آنتی بیوتیک ها دارند که با حمله به پاشنه آشیل میکروب ها یا همان دیواره سلولی، به درون غشا نفوذ کرده و آنها را نابود می کنند.

پپتیدهای ضد میکروبی از پتانسیل بالایی برای شکل دهی نسل جدید آنتی بیوتیک برخوردار بوده و محققان امیدوارند از این نتایج برای توسعه داروهای جدید با قابلیت کنترل باکتری پس از نفوذ به پوشش ساختار اتمی استفاده کنند.

نتایج این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.




تاریخ : دوشنبه 91/12/7 | 8:30 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

همه بلاهایی که سرخ‌کردنی‌ ها بر سرتان می آورند

در این مطالعه مشخص شد مادرانی که در دوران بارداری از این ماده استفاده کرده بودند، نوزادانشان 132 گرم سبک‌تر و سرشان 33/0 سانتی‌متر کوچک‌تر از دیگر نوزادان بوده است. محققان معتقدند کاهش وزن هنگام تولد عامل خطری برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در سال‌های اولیه کودکی است و پیامدهایی همچون کاهش قد، افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و پوکی استخوان در طول عمر را به همراه دارد.

افسرده می‌شوید

در حالی که خوردن زیاد ماهی می‌تواند سطوح بالای اسیدهای چرب اشباع نشده را به بدن شما برساند و از افسردگی پیشگیری کند، خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده تاثیری متفاوت بر جسم و روان شما دارد و باعث افسردگی می‌شود. محققان معتقدند افرادی که در رژیم غذایی خود از دسر و غذاهای چرب استفاده می‌کنند 58 درصد بیش از سایر افراد با احتمال ابتلا به افسردگی مواجهند. آنها می‌گویند اگر نمی‌خواهید افسرده شوید، باید رژیم غذایی سالم‌تری را انتخاب کنید و با خوردن آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند میوه، سبزیجات و ماهی خود را در برابر این بیماری ناتوان‌کننده بیمه کنید.

58%احتمال بیشتر افسردگی برای کسانی که عاشق غذاهای سرخ شده‌اند

سوزش سر دل می‌گیرید

بسیاری از خانم‌های باردار در 3 ماهه دوم بارداری از سوزش‌های آزار دهنده‌ای که به سوزشسر دل مشهور است خبر می‌دهند، اما محققان می‌گویند تجربه چنین حالتی با رژیمی که این مادران انتخاب می‌کنند در ارتباط است. آنها معتقدند خانم‌های باردار برای کاهش سوزش سردل، به جای استفاده از مواد غذایی سرخ‌کرده، باید از غذاهای آبپز و بخارپز استفاده کنند. از آنجایی که سوزش سردل بر اثر برگشت محتویات معده به داخل بخش پایینی مری و جابه‌جایی روبه بالای معده و فشردگی معده توسط رحم به وجود می‌آید، رژیم غذایی مناسب در این شرایط می‌تواند مشکل مبتلایان به این عارضه را تسکین دهد.

سوزش سر دل در3 ماهه دوم بارداری به‌دلیل خوردن سرخ‌کردنی

خانم‌های باردار برای کاهش سوزش سردل، به جای استفاده از مواد غذایی سرخ کرده، باید از غذاهای آبپز و بخارپز استفاده کنند

سرطان سینه می‌گیرید

زنانی که در کودکی و سنین قبل از مدرسه دائما سیب‌زمینی سرخ کرده می‌خورده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. دانشمندان در یک پژوهش تازه با بررسی 582 زن مبتلا به سرطان سینه و یکهزارو 500 زن سالم که همگی پرستار بودند، دریافته‌اند که سیب‌زمینی سرخ کرده تنها غذای مشترک دوران کودکی زنان مبتلا به سرطان سینه بوده و با افزایش خطر سرطان سینه ارتباط دارد. همچنین در این پژوهش مشخص شد شیر باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود. این درحالی است که محققان معتقدند سرخ کردنی‌ها، با ابتلا به دیگر گونه‌های سرطان هم در ارتباط هستند و بیشتر از آنکه فکرش را بکنید، سلامت شما را به خطر می‌اندازند.

سیب‌زمینی سرخ کرده تنها غذای مشترک دوران کودکی زنان مبتلا به سرطان سینه بوده و با افزایش خطر سرطان سینه ارتباط دارد.

نابارور می‌شوید

غذاهای پرچربی که از چربی‌های اشباع شده سرشارند، تنها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا نمی‌برند. این غذاها دشمن باروری مردان هستند و با کاهش تعداد اسپرم‌ها (سلول‌های جنسی مرد) می‌توانند باعث عقیم شدن آنها شوند. به گزارش ایسنا، پزشکان دریافته‌اند حجم اسپرم‌ها در مردانی که زیاد مواد غذایی پرچرب مصرف می‌کنند تا حدود 40 درصد کاهش می‌یابد و به‌علاوه کیفیت عملکرد اسپرم‌ها نیز در این مردان به مراتب نامطلوب‌تر از مردانی است که کمتر موادغذایی حاوی چربی‌های اشباع شده می‌خورند. چربی‌های اشباع شده در کره، گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای سرخ کرده و سایر فست فودها و تنقلات استفاده می‌شوند و مصرف زیاد آنها به قلب و عروق آسیب می‌رساند و گذشته از هزار و یک تاثیر نامطلوبش، بچه‌دار‌شدن را به یک آرزو تبدیل می‌کند.

40%کاهش حجم اسپرم‌ها در مردان به‌دلیل خوردن زیاد سرخ‌کردنی‌هاست.

خنگ می‌شوید

 بررسی نتایج 5 ساله محققان انگلیسی روی 4 هزار کودکی که در 3 سالگی هله هوله و غذاهای آماده و فست‌فود مانند پیتزا و سیب‌زمینی می‌خوردند، نشان داد این کودکان با افت ضریب هوشی مواجه بوده‌اند. براساس این پژوهش، محققان می‌گویند سرخ‌کردنی‌ها می‌توانند برای هوش کودکان مضر باشند و توانایی یادگیری و استدلال را در آنها پایین بیاورند. از نظر محققان، داشتن برنامه غذایی سالم در سنین رشد اهمیت زیادی دارد. هر چند عادت دادن کودکان به مصرف غذاهای سالم کار دشواری است اما با کمی تلاش و ابتکار در آشپزی می‌توان آنها را به خوردن غذاهای مفید عادت داد.

سرخ‌کردنی‌ها می‌توانند برای هوش کودکان مضر باشند و توانایی یادگیری و استدلال را در آنها پایین بیاورند.




تاریخ : چهارشنبه 91/12/2 | 6:30 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

 

سبیل مردان را با احساس تر می کند

افرادی که پر‌مو هستند در بدنشان نوعی هورمون وجود دارد که سطح درک و عواطف آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 
بررسی‌ها نشان می‌دهند؛ زنانی که عواطف بسیار بالایی دارند راحت‌تر می‌توانند با سیبیلوها زندگی کنند و زندگی شادتر و آرام‌تری دارند.
 
گفتنی است: مو و ریش در مردان باعث می‌شود تا در شرایط بحرانی کم‌تر عصبانی شوند و خودشان را بهتر کنترل کنند این‌گونه افراد آدم‌هایی هستند که هیچ‌گاه نمی‌گذارند طرف مقابلشان احساس ناراحتی و پوچی کند.
 
آدم‌هایی که مو و سبیل دارند در هنگام عصبی شدن نوعی هورمون خاص در بدنشان ترشح می‌شود که عصبانیت این افراد را به طور قابل توجهی می‌کاهد.
 
پرپشت بودن مو در صورت مردان باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند مهربان‌تر باشند و در شرایط بحرانی تصمیمات عاقلانه و عادلانه بگیرند و تجربه نشان داده است فرزندان این‌گونه افراد نیز از سطح درک و احساس و عواطف بالایی برخوردار هستند.



تاریخ : چهارشنبه 91/12/2 | 6:19 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()
<   <<   6   7   8      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز