سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پدر پیامک دنیا کیست؟

شاید به این فکر کرده‌اید که پیامک برای نخستین بار توسط چه کسی فرستاده شد و یا همچون دیگر اتفاقات زمان بشر، پدر پیامک چه کسی است؟


 

به گزارش زلال نیوز ، پدر پیامک یا همان SMS "ماتی ماکونن"، یک مهندس فنلاندی بود که در سال 1984 در یک پیتزافروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد اما متأسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

در سال 1992 شرکت نوکیا 1011، یکی از اولین گوشی‌های موبایل با شکل ساده (Candy Bar)، تنها امکان 60 دقیقه مکالمه به کاربر می‌داد و حافظه این گوشی فقط برای ذخیره 99 شماره مخاطب کافی بود و یک صفحه‌نمایش کوچک سیاه و سفید داشت. درست یک سال بعد از طرح ایده ماتی ماکونن، فرمت 160 کاراکتری توسط محققی در زمینه ارتباطات به نام فریدهام هیلبرند تعیین شد. او در حالی که سعی می‌کرد این فناوری را استاندارد کند و به تلفن‌های همراه امکان انتقال و نمایش پیام‌ها را بدهد، متوجه شد که میانگین جملات یا سوالات تنها به 160 کاراکتر نیاز دارد.

اولین پیامک 20 سال پیش ارسال شد

می‌توان گفت که اولین پیامک در سال 1992 توسط بریت نیل پاپ‌وُورس به مدیر اپراتور وُدافون، ریچارد جرویس در مهمانی کارمندان در شب کریسمس ارسال شد که متن آن این بود: "کریسمس مبارک". پاپ‌وورس سرویس ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک را از کامپیوتر محل کار خود به یک گوشی موبایل اوربیتل 901 ارسال کرده بود!

در طول این سال‌ها شاهد ایجاد زبان جدید با نام زبان پیامکی بودیم که برای نوشتار مختصر در 160 کاراکتر این اتفاق رخ داده است و بسیاری از زبان‌شناسان کشورمان از این بابت برای ادبیات و زبان محاوره‌ی مردم به ویژه نوجوانان نگرانند و معتقدند در آینده منجر به تضعیف ادبیات و غلط دیکته‌ای و هجی کردن نادرست کلمات در میان کودکان شود.

در این میان شاید بتوان گفت بیشترین استقبال مشترکان تلفن همراه به دلیل رساندن مفهوم در کمترین زمان، همچنین مقرون به صرفه‌تر بودن از تماس تلفنی و امکان ارسال پیام در هر شرایط و بهتر از همه استفاده از این امکان توسط همه مدل گوشی تلفن همراه است.

سابقه پیامک در ایران

استفاده از خدمات پیام کوتاه در ایران برای نخستین بار در سال 1381 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از این سال به بعد استفاده از پیام کوتاه به‌ تدریج در بین کاربران ایرانی تلفن همراه فراگیر شد.

لازم به ذکر است فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تاریخ 27 تیر 1386، واژه? "پیامک" را به‌ عنوان جایگزین "SMS" , "اس ام اس" برگزید.




تاریخ : سه شنبه 91/8/16 | 4:1 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

راه‌جدید درمان‌‌تشنج در ایران

مدیر بیمارستان خاتم الانبیاء از ایران به عنوان چهارمین کشور دنیا نام برد که با دستیابی به دانش پزشکی در نگهداری بافت زنده مغز بیرون از جمجمه، به دنبال درمان تشنج است.


 پیرحسین کولیوند با اعلام این مطلب به مهر گفت: بافت زنده مغز در حالت عادی تنها می تواند 3 دقیقه بیرون از جمجمه زنده بماند ولی تلاش محققان ما برای انجام درمان بیماریهای صرع و تشنج باعث شد تا بتوانیم به مرحله ای از پیشرفت برسیم که بافت زنده مغز را برای 48 ساعت بیرون از جمجمه نگهداری کنیم.

وی با اشاره به تلاش تیمهای تحقیقاتی و درمانی بیمارستان خاتم الانبیاء و مرکز تحقیقات علوم و اعصاب شفاء برای کنترل تشنج و صرع، اظهارداشت: ما با استفاده از این روش به دنبال درمان تشنج و... هستیم.

کولیوند در ادامه از کارهای تحقیقاتی در این مرکز برای درمانهای نوین تشنج خبر داد و افزود: هدف از این کارهای تحقیقاتی، کمک به بیمارانی است که از مشکلات بیماریهای عصبی رنج می برند.

مدیر بیمارستان خاتم الانبیاء با اشاره به کارهای انجام شده در چند سال گذشته برای انجام درمانهای بیماران مصروع در داخل کشور، گفت: یکی از مشکلات بیماران مبتلا به صرع در کشور، وضعیت آن دسته از بیماریهای صرع است که مقاوم به درمان شده و بیماران دچار حملات صرعی می شوند.

وی از همکاری مشترک تیمهای پزشکی و تحقیقاتی کشور آلمان با متخصصین مغز و اعصاب این بیمارستان خبر داد و افزود: انتقال دانش فنی پزشکی، یکی از اهدافی است که از این طریق دنبال می شود.




تاریخ : دوشنبه 91/8/15 | 9:26 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

شعری در مذمت سیگار از شاعر 100ساله

محمد خرمشاهی که به قول خود دارای 99سال و 6 ماه سن است، راز سلامتی و طول عمر خود را دوری از سیگار و تریاک و ورزش کردن زیاد عنوان کرد.

 

این شاعر طنزپرداز می گوید که مدت 86 سال در مطبوعات کشور از نسیم شمال گرفته تا کیهان، اطلاعات، توفیق و گل آقا قلم زده و به قول خود با امضای مستعار «میلاد» به مدت 15 سال یکسره هر روز شعرهایی با موضوع روز در روزنامه کیهان به چاپ رسانده است.

 

محمد خرمشاهی در کارت معرفی خود نوشته «محمد خرمشاهی (میلاد) طنزپرداز،شاعر، و نویسنده مطبوعات، رنج بردم،خاک خوردم،شصت سال/تا رساندم طنز بر اوج کمال»

 

این نویسنده پیشکسوت مطبوعات ایران شعری هم در ذم سیگار نوشته است:

 

ای که هر روز می‌کشی سیگار

می‌فرستی به آسمان دوده

حق نداری که انتقاد کنی

روز و شب از هوای آلوده

می‌رسانی زیان تو با این دود

به کبد، هم به سینه و روده

با دم و دود و کار غم آلود

تن و جان را نموده فرسوده

هر زمان با کشیدن سیگار

درد بر درد خویش افزوده

آنکه این راه داده بر تو نشان

راه کج انتخاب فرموده

پشت کن بر همه دخانیات

تا که گردد خیالت آسوده

دودمان داده بهر دود به باد

هر که رو سوی دود بنموده

هیچ عاقل سفید کاغذ را

نکند خود به قیر اندوده

چه زیان گر کنی از آن پرهیز

رفع خسران کنی ز محدوده

عوض صرف دود میل کنی

سیب و آب و انار و فالوده

نادمان ترک اعتیاد کنند

این چنین بوده رسم تا بوده

ترک سیگار کن همین امروز

نه که فردا مگو که این زوده

من یکی عمر کرده‌ام صد سال

عمر با خرمی نه بیهوده




تاریخ : یکشنبه 91/8/14 | 4:48 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

کشف 2 روش جدید

برای مقابله با ایده تازگی تیم تحقیقاتی در دانشگاه تهران با اجرای پروژه تحقیقاتی 2 روش را که بر اساس مطالعات درمان بیماری ایدز انجام داده بودند،‌ ارائه کردند.


  حسین یاری پور  با اشاره به مطالعات اخیر محققان جهان، افزود: مطالعات جدید نشان می دهد که فاکتورهای محدود کننده بیماریها، پروتئین های طبیعی در سلول های انسانی هستند که از سلولهای تخصصی بدن در برابر عفونت ویروسی دفاع می کنند. این پروتئین ها به نام "آپوبک"(APOBEC) شناخته می شوند.

وی ادامه داد: سلولهای تخصصی با تولید این پروتئین در برابر عفونت های ویروسی از بدن دفاع می کند. این پروتئین در سال 2007 از سوی دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا کشف شد.

پروتئین اپوبک (APOBEC)

یاری پور با بیان اینکه پروتئین های آپوبک دارای 7 عضو هستند، خاطر نشان کرد: مهمترین آنها 9 آپوبک 3G و 3F است که باعث از هم پاشیدگی (نابودی) ویروس HIV می شود.


 


وی با بیان اینکه مکانیزم عملکرد این پروتئین هنوز به طور کامل شناخته شده نیست، ادامه داد: زمانی که ویروس ایدز وارد بدن می شود، سلولها اقدام به تولید پروتئین آپوبک می کنند ولی این پروتئین ها قادر به مقابله با ویروس HIV نیست.


 


وی دلیل این امر را وجود پروتئین های Vif در ویروس ایدز ذکر کرد و یادآور شد: این پروتئین ها به دلیل مکانیزمهایی که دارند می توانند بر پروتئین های آپوبک غلبه کنند.

پروتئین اپوبک 

این محقق با اشاره به مطالعات انجام شده در این زمینه، توضیح داد: در این مطالعات 2 راهکار برای مقابله با ویروس ایدز ارائه شد. یکی اینکه پروتئین آپوبک را تقویت کرد تا بتوانند بر ویروس ایدز غلبه کنند.


 


وی راهکار دوم را ضعیف کردن پروتئین Vif عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجایی که مکانیزم پروتئین VIF شناخته شده نیست از این رو تقویت پروتئین آپوبک روش مناسبی برای مقابله با ویروس HIV است. تقویت این پروتئین منجر به ضعیف شدن ویروس Vif می شود.

تصویر سه بعدی ویروس ایدز که بخش نارنجی محلهایی است که ویروس به سیستم ایمنی حمله کرده و قسمت خاکستری بخشهایی است که مقابله میان سیستم ایمنی ویروس HIV را نشان می دهد

یاری پور با اشاره به نحوه تقویت پروتئین آپوبک، یادآور شد: با استفاده از روشهای ژنتیکی می توان ژن پروتئین آپوبک را از بدن دریافت و پس از تقویت آن و قرار دادن آن در سلولها، سلولها اقدام به تکثیر می کنند.


 


وی با تاکید بر اینکه از زمان کشف پروتئین آپوبک 3G پیشرفت های زیادی در راه چگونگی فهم مکانیسم فعالیت آنها و همچنین چگونگی مکانیسم فعالیت Vif در خنثی کردن عمل آپوبک صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با توجه به تحقیقات در حال انجام در ایران و سایر کشورهای دنیا، بتوان در آینده دستاوردهای خوبی برای ارائه روشهای بهینه برای درمان بیماری ایدز ارائه شود.




تاریخ : یکشنبه 91/8/14 | 3:40 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

لباسهایی از جنس بطریهای بازیافتی

یک شرکت تولیدکننده پوشاک مجموعه جدید از محصولات خود از جمله پوشاک جین را رونمایی کرده که دستکم 20 درصد آن از پلاستیک‌های بازیافتی از بطری‌های آب و سینی‌های غذا ساخته شده است.

شرکت لی وایز می گوید با شرکت های بازیافتی برای بازیافت پلاستیک های پلی اتیلن ترفتالات (PET)، بطری های قهوه ای، سبز و بدون رنگ و همچنین پلاستیک های سیاه سینی های غذا وارد همکاری شده است.

شرکت های بازیافتی این پلاستیک ها را بر اساس رنگ دسته بندی می کنند سپس آنها را خرد و به الیاف پلی استر تبدیل می کنند که می توان آن را با الیاف پنبه مخلوط کرد.

از آنجا که رنگ این پلاستیک ها در فرایند بازیافت حفظ می شود، رنگ پوشاک جین را بسیار زیباتر از جین های معمولی جلوه می دهد.

لی وایز می گوید به طور متوسط هشت بطری در هر شلوار جین استفاده می شود. بر اساس اعلام این تولید کننده پوشاک، برای مجموعه جدید جین عرضه شده این شرکت 3.5 میلیون بطری مصرف شده است یعنی حدود نیم میلیون لباس به این شیوه تولید شده است.




تاریخ : یکشنبه 91/8/14 | 3:25 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز