سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا منافذ باز پوست صورت

مشگل است ؟

بسیاری از افراد از منافذ باز پوست صورت خود شکایت دارند. این مشکل در افراد جوان و با پوست چرب یا مختلط شایع‌تر است. این منافذ باز در اثر گشادشدن منافذ طبیعی پوست که در همه افراد وجود دارد، ایجاد می‌شوند.

ملت ایران: در واقع در اثر بزرگ‌تر شدن غدد چربی پوست که در تماس با تابش آفتاب و اشعه فرابنفش هستند، منافذ غدد «پیلوسباسه» باز می‌شوند. سوالات زیادی در مورد پیشگیری و درمان این مشکل مطرح می‌شود که به شایع‌ترین آنها می‌پردازیم.

1- منافذ باز پوست در کجا بیشتر دیده می‌شود؟

شایع‌ترین مناطقی که منافذ باز در آنها دیده می‌شود، روی بینی و پوست اطراف آن و روی گونه‌هاست.

غدد سباسه (غدد چربی) پوست که در کنار فولیکول‌های مو وجود دارند، از طریق مجرایی، ترشحات چربی خود را به سطح پوست انتقال می‌دهند. این ترشحات علاوه بر چربی، حاوی سلول‌های مرده جدار مجرا نیز هستند.

اگر مسیر خروج ترشحات به هر دلیلی بسته شود، مشکلاتی مانند گشادشدن منافذ خروجی این مجراها در سطح پوست ایجاد می‌شود و جوش‌های سرسیاه و سرسفید و گاه جوش‌های التهابی در سطح پوست بروز خواهند کرد.

رنگ سیاهی که اغلب روی منافذ باز دیده می‌شود، گاه به دلیل رنگ موهای کرکی خارج شده و گاه به دلیل اکسیدشدن چربی محتویات منافذ است.

2- پیشگیری از منافد باز پوست امکان‌پذیر است؟

راه‌های متعددی برای پیشگیری و درمان منافذ باز صورت وجود دارد. یکی از راهکارهای ابتدایی، شستشوی مناسب پوست با شوینده‌های ملایم و متناسب با نوع پوست است.

برای پوست‌های چرب و مختلط، استفاده از شوینده‌ای که بتواند چربی اضافه سطح پوست را پاک کند، توصیه می‌شود. شستشوی دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار بعدازظهر یا شب برای پوست‌های چرب مناسب است.

افرادی که پوست‌های خشک دارند، باید از شستشوی بیش از حد پرهیز کنند و شوینده‌ای که استفاده می‌کنند، بسیار ملایم و ترجیحا غیرصابونی باشد.

3- مواد قابض، منافذ باز را می‌بندند؟

محلول‌های قابض یا تونر (Toner) در بستن و جمع‌کردن منافذ باز پوست نقش مفیدی دارند. اگر در راه خروج چربی پوست (سبوم) از طریق مجراهای مربوطه به سطح پوست انسدادی ایجاد شود، غدد چربی که به ترشح چربی ادامه می‌دهند، باعث تجمع ترشحات در مجراها و گشادشدن آنها و در نتیجه منافذ خروجی می‌شوند.

استفاده از محلول‌هایی که چربی‌ها و ترشحات را از داخل منافذ خروجی این غدد پاک‌ کند، می‌تواند به خروج آسان‌تر ترشحات و در نتیجه کوچک‌تر شدن تدریجی منافذ کمک کند. محلول‌های پاک‌کننده‌ تونر، انواع مختلف دارند؛ برخی از آنها خیلی ملایم هستند و محتوای الکل آنها بسیار پایین است (0 تا 10 درصد).

این تونرها حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند گلیسیرین نیز هستند که باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. به این تونرها شاداب‌کننده پوست هم می‌گویند که در دسترس‌ترین آنها گلاب است.

نوع دوم تونرها، تونیک‌های پوستی هستند که مثال شایع آنها آب پرتقال است. نوع سوم، مواد قابض هستند که 20 تا 60 درصد الکل دارند. مثال شایع آنها هم نارون کوهی است. از آنجا که این مواد خشک‌کننده هستند بهتر است فقط در نواحی مشکل‌دار مانند پوست با منافذ باز استعمال شوند.

4- راهکارهای درمانی غیردارویی کدامند؟

استفاده از مواد لایه‌بردار می‌تواند نقش مهمی ‌در باز کردن راه خروجی چربی پوست و بسته شدن منافذ داشته باشد. یک راهکار عملی برای بسته‌شدن منافذ باز این است که هر روز در پایان استحمام،‌ زمانی که پوست تحت‌تاثیر بخار گرم قرار دارد، از یک شوینده‌ دانه‌دار (گرانولر) برای شستشوی پوست صورت به مدت 10 تا 15 ثانیه استفاده شود. به این شوینده‌ها «اسکراب» گفته می‌شود. در واقع دانه‌های خشنی که داخل این شوینده‌ها وجود دارد، باعث لایه‌برداری سطحی و پاک‌کردن منافذ می‌شود. پس از این شستشو، آبکشی با آب‌سرد و خشک کردن پوست با یک حوله لطیف لازم است. سپس باید از یک کرم لایه‌بردار مانند اسیدگلیکولیک (5 تا 10 درصد) یا اسیدسالیسیلیک (2 درصد) استفاده کرد. مصرف ضدآفتاب ملایم و بدون چربی در طول روز نباید فراموش شود.

5- داروها برای درمان منافذ باز پوست لازم‌اند؟

از راهکارهای همیشگی برای کاهش منافذ باز، استفاده از کرم‌های لایه‌بردار در شب است؛ مثلا با تجویز پزشک، می‌توان از کرم، ژل و لوسیون «ترتینویین» برای افزایش سرعت بازسازی سلول‌های شاخی پوست استفاده کرد.

همچنین ژل «آداپالن» را نیز می‌توان به این منظور مصرف کرد. ژل آداپالن در مقابل نورآفتاب نسبت به ترتینویین کمتر تحریک پوستی ایجاد می‌کند.

غیر از داروها، از روش‌های درمانی دیگری نیز می‌توان برای بهبود و کاهش منافذ باز پوست استفاده کرد؛ مانند میکرودرم ابریشن، لیزرهای لایه‌بردار غیرتهاجمی‌ مانند لیزر افریم یا تهاجمی‌ ملایم مانند لیزر فراکشنال.

سیستم‌های نوری غیرلیزری نیز نقش مهمی‌ در کاهش منافذ باز پوست و جوانسازی دارند و درنهایت با به‌کارگیری ترکیبی از روش‌های دارویی و غیردارویی افراد می‌توانند تا حد قابل‌توجهی منافذ باز پوستشان را کاهش دهند.

6- آیا آفتاب منافذ پوست را بیشتر می‌کند؟

از نکته‌های مهم مراقبت از پوست در افرادی که پوستشان منفذ دارد، این است که در برابر اشعه مضر آفتاب از خود مراقبت کنند. آفتاب می‌تواند به تشدید این علامت یا نمای پوستی منجر شود، بنابراین استفاده از پوشش مناسب پوست و قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب به ویژه در ساعت‌های 12 تا 4 بعدازظهر و استفاده از کرم ضدآفتاب توصیه می‌شود.

از آنجا که منافذ باز پوست در افراد با پوست چرب شایع‌تر است، حتما لازم است از ضدآفتاب‌های فاقد چربی استفاده کنند.




تاریخ : یکشنبه 91/6/26 | 3:25 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

 

ویتامین آ کدوحلوایی خاصیت درمانی داشته و به بهبود بافت و پوست تحریک شده کمک می‌کند.
به گزارش بی باک به نقل از افکارنیوز: اگر مدتی طولانی در معرض آفتاب قرار گرفته‌اید و پوستتان ملتهب شده است، برای تسکین و احساس خنکی ماسک‌های زیر را امتحان کنید.

1 - ماسک ماست

این ماسک تسکین‌دهنده پوست‌های حساس و ملتهب است. یک پیمانه ماست ساده را روی پوست خشک و تمیز بمالید. 20-15 دقیقه صبر کنید و صورت خود را با آب گرم بشویید. اسید لاکتیک ماست به تسکین پوست و رفع التهاب آن کمک می‌کند.

در صورتی که مدتی طولانی در آفتاب بوده‌اید، 2 قاشق چای‌خوری آلوئه‌ورا برای احساس خنکی بیش‌تر به ماست اضافه کنید.

2 - ماسک کدوحلوایی

2 قاشق چای‌خوری پوره کدوحلوایی را با 2 قاشق چای‌خوری عسل و ¼ قاشق چای‌خوری خامه سفت که خوب هم زده‌اید، مخلوط کنید. مواد را به صورت خمیری سفت روی پوست خشک و تمیز بمالید. قبل از شستن با آب گرم، 10 دقیقه صبر کنید.

ویتامین آ کدوحلوایی خاصیت درمانی داشته و به بهبود بافت و پوست تحریک شده کمک می‌کند.



تاریخ : یکشنبه 91/6/26 | 3:22 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()
مرد هوسران به مرگ محکوم شد
 
مرد مسافربری که متهم است دختر نوجوانی را در خودروی خود بیهوش و به او تعرض کرده، محاکمه و به مرگ محکوم شد.

به گزارش خبر‌نگار جوان، شامگاه 14 آذر ماه سال گذشته کارکنان درمانگاه مهرگان در کیانمهر کرج به پلیس خبر دادند که دو پسر جوان دختر زخمی را برای مداوا به درمانگاه آورده‌اند. همزمان با درمان دختر نوجوان مأموران پلیس هم خود را به درمانگاه رساندند. دختر نوجوان که شیدا نام داشت با جملاتی بریده گفت دو پسر جوان او را از دست مردی هوسران نجات داده‌اند. او توضیح داد: ساعتی قبل از شهرک نور سوار یک پژو مسافربری شدم تا به خانه‌مان بروم. وقتی در صندلی جلو سوار ‌شدم دو پسر جوان هم که مسافر بودند، در صندلی عقب نشسته بودند و داشتند‌ آش نذری می‌خوردند.
آنها به من هم تعارف کردند اما تعارفشان را رد کردم. راننده مسافتی را که طی کرد، دو پسر جوان در حالی که هنوز مشغول خوردن آش بودند، پیاده شدند و من با راننده تنها شدم. بعد هم راننده به راهش ادامه داد تا اینکه ماده‌ای را به صورتم پاشید و من بیهوش شدم. لحظاتی بعد با شنیدن صدای ماشین‌های سنگین دوباره به هوش آمدم و متوجه شدم راننده در جاده‌ای خلوت در صندلی جلو در حال تعرض به من است. 

وحشتزده شروع به جیغ کشیدن کردم اما او دهانم را گرفت تا کسی فریاد من را نشنود. وقتی مقابلش مقاومت کردم، چاقویی زیر گلویم گذاشت و گفت من را می‌کشد. همان لحظه متوجه دو پسر شدم که سوار یک موتور و در حال عبور بودند. بنابراین توان خود را جمع و شروع به جیغ کشیدن کردم. آنها متوجه من شدند و به طرف ماشین حرکت کردند. 

راننده وقتی متوجه دو پسر جوان شد، ترسید و مرا از ماشین به بیرون پرتاب کرد. بعد هم پشت فرمان نشست و از محل دور شد. بعد هم دو پسر جوان به سراغم آمدند و پلیس و خانواده‌ام را از ماجرا با‌خبر کرده و مرا به درمانگاه منتقل کردند. دختر جوان ادامه داد: وقتی راننده می‌خواست مرا بیرون بیندازد، تلفن همراهش را که روی صندلی افتاده بود، برداشتم. 

سپس دو پسر جوان مورد تحقیق قرار گرفتند. آنها گفتند در حال عبور از جاده بودیم که صدای جیغ دختر جوان را از داخل ماشینی که کنار جاده پارک شده بود، شنیدیم. وقتی به طرف ماشین حرکت کردیم، راننده پشت فرمان نشست و حرکت کرد. او در حال حرکت دختر را به بیرون پرتاب کرد و گریخت. ما هم برای کمک به سراغ دختر نوجوان رفتیم. 

در حالی که گزارش پزشکی قانونی نشان داد دختر نوجوان مورد آزار قرار گرفته است، مأموران پلیس آگاهی با رد‌یابی تلفن همراه مرد میانسال تحقیقات خود را برای دستگیر او دنبال کردند و سرانجام هویت او به نام کامران- 51ساله شناسایی شد. زمانی که مأموران برای دستگیری متهم راهی خانه‌اش شدند، فهمیدند وی محل زندگی خود را تغییر داده است. سرانجام مأموران سه روز بعد از حادثه متهم را در اتوبان قزوین- کرج دستگیر کردند. متهم گفت: من متأهل هستم و سه فرزند دارم. وی در اولین بازجویی‌ها به جرم خود اقرار کرد و گفت بعد از اینکه با دختر نوجوان تنها شدم وسوسه شدم به او تعرض کنم. بعد هم به صورتش ماده‌ بیهوشی پاشیدم و... بعد از انجام تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه اول دادگاه کیفری استان البرز فرستاده شد و متهم مقابل هیئت قضات به ریاست قاضی هدایت رنجبر پای میز محاکمه حاضر شد. 

در ابتدای جلسه شیدا در جایگاه ایستاد و بار دیگر به تشریح حادثه سیاه پرداخت. او گفت: آن روز اگر دو پسر موتور‌سوار نبودند، این مرد شیطان صفت مرا می‌کشت. سپس متهم در جایگاه ایستاد و در دفاع از خود گفت: من قبول دارم که با شیدا رابطه برقرار کرده‌ام اما او خودش به رابطه با من راضی بود. دفاعیات متهم اما از سوی هیئت قضائی پذیرفته نشد و قاضی رنجبر بعد از شور با اعضای دادگاه و بررسی محتویات پرونده، کامران را به اعدام محکوم کرد.




تاریخ : شنبه 91/6/25 | 2:59 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()
تزریق بدون درد با استفاده
از دستگاه لیزر جدید
محققان کره جنوبی موفق به طراحی دستگاه تزریق لیزری برای حذف تزریقات دردناک با سوزن های متداول شده اند.
تزریق بدون درد با استفاده از دستگاه لیزر جدید

به نقل از ایسنا، لیزر در حال حاضر برای درمان‌های زیبایی پوست استفاده می شود و محققان قصد دارند روش تزریق کم‌هزینه‌ای برای استفاده بالینی طراحی کنند.

لیزر مورد استفاده محققان دانشگاه ملی سئول، اربیم ایتریم آلومینیوم گارنت (Er:YAG) بدون درد وارد پوست می‌شود و ضربه ناشی از تزریق با دستگاه لیزر مانند برخورد توده هوا با بدن است.

پروفسور «جک یوه» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: پرتاب لیزری با عرض کمتر از تار موی انسان با سرعت 30 متر در ثانیه وارد پوست می‌شود؛ فشار این پرتاب بیشتر از قدرت کششی پوست است و در نتیجه تزریق به آرامی وارد زیر پوست می‌شود.

انژکتورهای پیستون مانند در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما قدرت پرتاب و کنترل دوز دارو بسیار دشوار است. انژکتور میکروجت لیزری ابداعی محققان امکان کنترل دقیق دوز دارو و نفوذ به عمق زیر پوست را فراهم می‌کند.

دستگاه تزریق لیزری بر روی خوکچه هندی مورد آزمایش قرار گرفته است و دارو در عمق چند میلیمتری زیر پوست و بدون هرگونه آسیبی تزریق شده است و مرحله آزمایش بالینی این دستگاه نیز آغاز شده است.

نتایج دستاورد محققان کره‌جنوبی در مجله Optics Letters منتشر شده است.




تاریخ : شنبه 91/6/25 | 2:45 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()

شما هم دیروز شی نورانی

را در آسمان دیدید؟

صبحگاه روز جمعه بیست و چهارم شهریور ماه شی نورانی در آسمان درخشید، این نور در آسمان ایران برای دومین باری بودکه در سال جاری اتفاق می افتد. اولین بار در خرداد ماه و برای بار دوم روز گذشته بود.

 

به گزارش خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران؛ شی نورانی که در آسمان دیده شده شکلی شبیه به مخروط داشته که با تلسکوپ های10 اینچ و 8 اینچ  ساعت 5 بامداد روز جمعه در آسمان ایران رصد شده  و طبق تحقیقاتی که انجام شده گفته می شود احتمالا این نور مربوط به پرتاب یک ماهواره جاسوسی فوق ‎سری ایالات متحده و 11 ریزماهواره علمی دیگر به کمک یک فروند موشک اطلس 5 است اما هنوز دقیقا ماهیت این نور مشخص نشده است.

 

این نور علاوه بر ایران در کشور های هم جوار ایران نیز درخشیده؛ اما به دلیل وجود منجمان بسیاری که در ایران وجود دارد اولین کسانی که این نور را در آسمان رصد کردند ایرانیان بوده اند و رصد آن با چشم غیرمسلح مانند یک ماهواره در حال حرکت بوده است که از قسمت شمال شرقی به سمت مرکز آسمان شروع به حرکت کرده و دنباله درخشانی نیز در آسمان به جای گذاشته است.

 

 

 




تاریخ : شنبه 91/6/25 | 2:41 عصر | نویسنده : پوررحیمی | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز